Home » , » Muhabbet kuşunun yaşı nasıl anlaşılır?

Muhabbet kuşunun yaşı nasıl anlaşılır?

Gönderen: Çetin Kuzu @ 11 Mart 2015 Çarşamba

        Muhabbet kuşlarının yaşlarını anlayabilmemiz için 4 farklı yöntem vardır. Bunları yukarıdaki görselde de görebileceğiniz şekilde madde madde inceleyelim. Kuşların ırkları, mutasyonları ve cinsiyetlerine göre bu yöntemlerin bazıları sizin için geçerli olmayabilir ama mutlaka bazıları sizin kuşunuz için de geçerlidir. Bu yöntemler sayesinde kuşunuzun yaşını tahmini olarak öğrenebilirsiniz.

A) Baş Çizgileri
        Muhabbet kuşlarının hemen hepsinde baş çizgileri olur. Bu baş çizgileri yavrularda kafanın tümünü kaplarken yaş ilerledikçe geriye doğru gider. Muhabbet kuşları yavruyken başlarından çizgiler oldukça belirgindir, 4-5 aydan sonra ergenliğe girmesiyle alın tüyleri çıkmaya ve çizgileri kapatmaya başlar. 6-7 ayı geçip yetişkin bir kuş olduktan sonra tamamen temiz bir kafa yapısı halini alır, çizgiler görünmez. Bu farkı üstteki görselde görebilirsiniz. Aşağıdaki görselde ise aydan aya gelişimleri net bir şekilde görülmektedir. (Lutino, Albino ve çekinik parçalı muhabbet kuşlarında normal tüy çizgileri olmadığından bu yöntemle yaşlarını anlamak mümkün değildir.)

B) Gözler
        Muhabbet kuşlarının yaşlarını anlayabilmemiz için en önemli ikinci yöntem gözleridir. Yavru kuşların gözleri tamamen siyah olur. Yaş ilerledikçe (6 aydan sonra) gözün çevresinde halka şeklinde koyu gri iris oluşmaya başlar. 8-9 aydan sonra bu koyu gri irisin rengi açılmaya başlar. 1 yaşından sonra yaşı daha da ilerledikçe gözlerinin çevresindeki halka şeklinde iris beyaz renk almaya başlar. Bu halkanın boyutu yaş ilerledikçe daha da büyür. 6-7 yaşından sonra gözün yarısına yakın bir kısmını beyaz halka kaplamış olur.  (Lutino ve Albino gibi kırmızı gözlü olan muhabbet kuşlarında göz halkası oluşmaz. Kırmızı gözlü olan bu kuşlarda yaş ilerledikçe göz rengi açılır ve pembeye dönüşür.)

C) Cere Rengi
        Yavru muhabbet kuşlarının cere ve gaga renkleri daha açıkken, yetişkin kuşlarda bu rengin daha koyu olduğunu yukarıdaki ve aşağıdaki görsellerde görebilirsiniz. Ancak bu  yöntem A ve B maddelerindeki kadar kesin sonuçlar vermez, kuşun türüne ve cinsiyetine göre değişiklikler gösterebilir. Erkek kuşlarda yavruyken pembe/mor tonlarında olan cere renkleri büyüdükçe genelde mavi/lacivert renk alır ama dişi kuşlarda bu durum birçok etkene bağlı olarak farklılık gösterebilir.

D) Benekler
        Muhabbet kuşlarının gagalarının alt kısmında sağ ve solda eşit sayıda benekler bulunur. Yukarıdaki görselde D harfiyle ifade edilen yerlere bakarsanız bunları daha net görebilirsiniz. Yavru muhabbet kuşlarında bu benekler çok küçük ve silikken kuşun yaşının ilerlemesiyle birlikte daha büyük ve belirgin bir hal alır. Bu değişimi aşağıdaki görselden daha iyi farkedebilirsiniz. (Lutino, Albino gibi tek renkli kuşlarda bu benekler görünmez)


        Yukarıdaki görselde muhabbet kuşunun aylar içindeki değişimleri kademeli olarak görünmektedir. Baş çizgileri/tüyleri, göz/cere renkleri ve beneklerinin zaman içinde nasıl değişim gösterdiğini bu görsel sayesinde daha net anlayabilirsiniz.

        Bu sayfada anlatmaya çalıştığımız yöntemler dışında, kuşların ayaklarının daha koyu renkte olması da yaşının ilerlemiş, yetişkin bir kuş olduğunu gösteren özelliklerden biridir ama bu durum bazı kuşlarda yanıltıcı olabilir.

PAYLAŞ

Yazar: Çetin Kuzu

21 yorum :

  1. Oldukça faydali bir yazi.Teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Muhabbet kuşuma salatalığı soyorak vere bilirmiyi

      Sil
    2. Benim iki çift muhabbet kuşum var onları çok seviyorum ama sade yem veriyorum meyvelerden yedidebilirmiyim

      Sil
    3. kıvırcık verebilirsin benim muhabbet kuşum var kıvırcığı çok seviyo ve yiyo

      Sil
    4. Benim kuşumun sağ ve solunda yanyana iki tane benek var kac yasindadir

      Sil
    5. benimde 1 tane bende peynir veriyorum güzelde yiyor

      Sil
    6. Salatalık filan vereyimmi diyen olmuş. Size şunu diyim balık bile yiyo benim kuş. masada onun küçük bir tabagı var ve kahvaltı/akşam yemegi ne varsq onun yabagınada koyuyorum. Yemedigi tek şey mantı onu beğenmiyor :)

      Sil
    7. Gül hanım yumurtaya bayılırlar ve onlar için sağlık deposu ayrıca kış aylarında hayvan üşümesin diye vitaminler yerine suyuna az bir şey portakal suyu sıkarak hastalıklardan korursunuz tabi yapmadınız diye hasta olmaz ama onun için yararlı olur yalnız yumurtayı haftada 1 2 anca verin. Verebildiğinizde de armut ve havucuda seviyor benimki sizinkini bilmem

      Sil
  2. Bu siteye hayran kaldım keşke daha önce bulsan dim sizi

    YanıtlaSil
  3. Abi fotağraf gönderiyim kaç aylık olduğunu söyle

    YanıtlaSil
  4. Merhaba,benim kuşum beyaz olduğu için pek anlayamadım. Resim atsam bakar misiniz

    YanıtlaSil
  5. Benim kuşlarda yumurtlamıyo ne yapıcagımı şaşırdım en son çare olarak ayırmayı denicem bakalım inşallah yumurtlarlar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. aynı dert benım kuslarımdada var 2 senedir bendeler butun besınlerı verıyorum alıyorum hep yıyorlar ama bı turlu yavru cıkmıyor bende ne yapıcam acaba dişiyi değiştirmeyi düşünüyorum artık :((

      Sil
    2. Siz hayvanlariniza alismiyormusunuz nasil degistireyim diyebiliyorsunuz ciftlestirmek yerine butun sevginizi onlarla verseniz

      Sil
    3. Kuşunuzun yavrulugu yoksa yumurta vermez varsa da ve yuvaya takımıysa 10 gün kadar yakmayın ve o '10 günlük süre zarfında yemine 1 yada 1 buçuk cay kaşıgi nijer tohumu karistirin ön günden sonra yuvayı takin o süre zarfında kuşlar kızışmış olacaktır ve ilk çiftleşmeden yaklaşık 1 hafta sonra ilk yumurtayı alabilirsiniz eğer kafes içine yaparsa yumurtayı kesinlikle elinizi sürümeyim bi bez yada kaşık yardımıyla kusu korkutmadan dışarda olduğu bi anda yavrulugu bırakın. Inşallah yardımcı olmusumdur

      Sil
  6. Kuşumun cinsiyeti ne öğrenmek istiyorum bilen varmı ardam edin arkadaslar

    YanıtlaSil
  7. Kusum daha yavru önüne yem koyuyorum yemiyor alalı 1 gün oldu normal mi ?

    YanıtlaSil
  8. Aldığım petshop 1 buçuk aylık dedi kuşuma ama burda yazılanlara göre yetişkin bir kuş olmuş oluyor ama minik bi kuş acaba kuşum yetişkin mi

    YanıtlaSil
  9. Faydali bilgiler icin cok tesekkr ederim

    YanıtlaSil
  10. Faydali bilgilerdi benim icin tesekkr ederim

    YanıtlaSil